EdukacjaKadra

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych

data urodzenia: 14.07.1966

Biografia naukowa:

W latach 1985-1992 studiował filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim. W 1992 roku uzyskał dyplom na podstawie rozprawy pt. "Advertising and its Socio-cultural Environment in Postwar Britain" wykonanej pod kierunkiem prof. dr hab. Emmy Harris. W latach 1991-1993 uczestniczył w cyklu szkoleń realizowanych przez agencję DMB&B w Londynie. W 1991 założył w Warszawie pierwszą w Polsce szkołę reklamy. W latach 1993-95 stworzył autorskie programy nauczania dla szeregu specjalności zawodowych: organizacja reklamy, public relations, komunikacja wizualna, organizacja rozrywki, doradztwo personalne. W 1993 roku założył Policealne Studium Reklamy w Warszawie. W 1995 roku współtworzył opis zawodu "technik organizacji reklamy", a w 1997 roku Minister Edukacji Narodowej uznał jego program w tym zawodzie za eksperymentalny i dopuścił do kształcenia jako jedyny obowiązujący.
W 1996 roku podjął studia doktoranckie w Instytucie Dziennikarstwa Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. W 2002 roku złożył i obronił rozprawę doktorską pt. "Rola mediów w sponsoringu wydarzeń kulturalnych" wykonaną pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Olędzkiego. W 2004 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych na podstawie pracy "Instrumenty komunikacji rynkowej w sektorze usług finansowych".

Dokonania zawodowe:

W latach 1984-1989 sprawował funkcję asystenta Waltera Chełstowskiego, dyrektora Festiwalu Muzyki Rockowej w Jarocinie. Pełnił funkcję managera wielu zespołów m.in. Piersi (Paweł Kukiz), Madame (Robert Gawliński), Kosmetyki Mrs Pinky (Wojtek Jagielski), New (później Proletariat). W latach 1995-89 współpracował z Rozgłośnią Harcerską tworząc m.in. audycje "Radio Nieprzemakalnych", Magazynek muzyczny "Kabel" oraz współtworząc lokalne "Radio Radio" w Jarocinie w 1996 i 1997 roku. W latach 1985-1990 dziennikarz miesięcznika muzycznego "Non-Stop" oraz współpracownik redakcji "Sztandaru Młodych", "Na Przełaj" i "Nasz Świat". W latach 1985-1987 konsultant szeregu projektów medialnych realizowanych m.in. dla BBC i S4C: "Fala", "Moja krew, twoja krew", "W cieniu Pałacu". W 1989 roku pełnił funkcję dyrektora Festiwalu "Mokotowska Jesień Muzyczna". W 1990 roku założył w Warszawie Agencję Reklamy BENTA. W latach 1992-1995 zrealizował szereg projektów reklamowych i restrukturyzacyjnych w branżach: medialnej, spożywczej, muzycznej, kosmetycznej, motoryzacyjnej. W 1994 roku objął funkcję dyrektora Festiwalu Muzyki Rockowej w Jarocinie. W latach 1995-1999 zrealizował szereg projektów medialnych i artystycznych, prowadził interesy m.in. Ireny Santor, Tadeusza Rossa i innych. Od 1994 roku prowadzona przez niego Agencja Reklamy BENTA tworzy strukturę "fund-rising" i w tym zakresie współorganizuje Piknik Country w Mrągowie, festiwale Jazz Jamboree i Warsaw Summer Jazz Days, obchody 400-lecia Stołeczności Warszawy, Sopot Molo Festival, Międzynarodowe Targi Książki, XIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fr. Chopina oraz projekty na rzecz artystów: Edyta Górniak, Grzegorz Turnau, Irena Santor, Republika, T.Love, Raz Dwa Trzy, Varius Manx. Jest pomysłodawcą realizowanej od 1997 roku akcji "Preorientacja", której celem jest przygotowanie młodzieży klas maturalnych do podjęcia świadomej decyzji o wyborze drogi życiowej (realizowana pod honorowym patronatem Ministra Pracy i Polityki Społecznej). W latach 1998-2002 zaangażowany w wiele projektów fonograficznych we współpracy z POMATON/EMI i Polskim Radiem S.A.

Zainteresowania naukowe:

Interesuje się dynamiką zmian w zakresie komunikacji społecznej i rynku. Specjalizuje się w tematyce komunikacji perswazyjnej.

Zainteresowania pozanaukowe:

Interesuje się tematyką kultury, w szczególności strukturą systemu jej finansowania. Jest aktywnym uczestnikiem środowiska artystycznego i promocyjnego. Jego pasją jest estrada, a w szczególności jej kulisy. Przez kilka lat prowadził agencję modelek, organizując pokazy mody, sesje fotograficzne oraz wydając portfolia.

PUBLIKACJE:

Publikacje książkowe
 

  1. Marketing, Agencja Reklamy BENTA, Warszawa, 1997
  2. Teoria reklamy, Agencja Reklamy BENTA, Warszawa, 1997
  3. Badania reklamowe, Agencja Reklamy BENTA, Warszawa, 1997
  4. Media planning, Agencja Reklamy BENTA, Warszawa, 1997
  5. Reklama prasowa, Agencja Reklamy BENTA, Warszawa, 1997
  6. Reklama telewizyjna, Agencja Reklamy BENTA, Warszawa, 1997
  7. Reklama dźwiękowa, Instytut Promocji, Warszawa, 1999
  8. Promocja, Instytut Promocji, Warszawa, 1999
  9. Public relations, Instytut Promocji, Warszawa, 1999
  10. Poszukiwanie i selekcja, Instytut Promocji, Warszawa, 2000
  11. (Red.) Zarządzanie zasobami ludzkimi w mediach, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 2003
  12. Sponsoring kultury, Aspra-JR, Warszawa, 2003
  13. Reklama w środowisku komunikacji rynkowej, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 2003
  14. (Red.) Sponsoring kultury, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 2004
  15. (Red.) Efektywne komunikowanie w organizacji, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 2004
  16. (Red.) Absolwent w okresie akcesji - wybory zawodowe, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 2004
Inne opracowania zwarte

  1. Advertising And Its Socio-Cultural Environment In Postwar Britain, praca magisterska, maszynopis, Warszawa, 1991
  2. Rola mediów w sponsoringu wydarzeń kulturalnych, rozprawa doktorska, maszynopis, Warszawa, 2002
  3. Instrumenty komunikacji rynkowej w sektorze usług finansowych, rozprawa habilitacyjna, Warszawa, 2004
Artykuły naukowe opublikowane po uzyskaniu stopnia doktora:

  1. "Media w sponsoringu kultury", Impact nr 7/2002, str. 8
  2. "Manager artysty", Promenada, styczeń 2003, str. 8
  3. "Postawa mediów w promocji sponsorów kultury" w: Sponsoring kultury, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 2004, str. 32
Referaty (ostatnie):

  1. "Konwergencja mediów. Szanse i zagrożenia", Konferencja "E-komunikacja", Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 23 stycznia 2003 r.
  2. "Postawa mediów w promocji sponsorów kultury", Konferencja "Sponsoring kultury", Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 15 maja 2003 r.
  3. [bez tytułu], Konferencja "Rynek audiowizualny w Polsce - ocena i perspektywy", Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 28 października 2003 r.
  4. "Marka - atrybut identyfikacji", Konferencja "Marka - atrybut identyfikacji", Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, 26 luty 2004 r.
  5. "Współczesne tendencje zmian w sferze komunikacji rynkowej", Wystąpienie, Warszawski Klub Rotariański, 13 października 2004 r.
Publikacje prasowe (wybór):

  1. ARTYKUŁY:
     
    1. Żniwa '86, "Non Stop", wydanie nadzwyczajne z okazji Festiwalu "Opole '86" z 23 lipca 1986, str. 13-16
    2. Śląsk gada po nowemu, "Non Stop" nr 11/1986, str. 10-11
    3. W piwnicznej izbie, "Non Stop" nr 2/1987, str. 17-23
    4. Koalang, "Na Przełaj" nr 7 z 15.02.1987, str. 5-20
    5. Nie zależy nam na dinozaurach, "Sztandar Młodych" nr 214 z 30.10.1987, str. 9
    6. Alias Kain May, "Sztandar Młodych" nr 249 z 18.12.1987, str. 9
    7. Jesteś lekiem, Mr Smith, "Non Stop" nr 6/1988, str. 8-9
    8. Przypadkiem nr 1, "Non Stop" nr 8/1988, str. 4-5
    9. Powielaczowa prawda, "Mój świat" nr 9/1988, str. 19-21
    10. Czas najlepszym sędzią, "Non Stop" nr 11/1988, str. 10-11
    11. Przemoknięci, "Walka młodych" nr 45 z 6.11.1988, str. 6-7
    12. The Smiths odżyli, "Non Stop" nr 12/1988, str. 9
    13. Książe prowokacji, "Na przełaj" nr 12 z 19.03.1989, str. 6
    14. Reklama - pole walki, "Businessman Magazine" nr 9/1992, str. 42
    15. Budżetowanie reklamy, "Businessman Magazine" nr 11/1992, str. 60-62
    16. Dzień bez telewizora, Promenada nr 2/2000, str. 12
    17. Etyka cenzora, Promenada nr 3/2000, str. 2-3
    18. Etyka i życie, Promenada nr 3/2000, str. 16
       
  2. RECENZJE:
     
    1. Koncerty:
      • Variete, "Non Stop" nr 1/1986, str. 23-24
      • Piersi, "Non Stop" nr 2/1986, str. 25
      • Rejestracja, "Non Stop" nr 6/1986, str. 19
      • Dobra krew, "Na Przełaj" nr 39 z 27.09.1987, str. 9-10
      • Nowa wrażliwość starych eltronów, "Na Przełaj" nr 7 z 14.02.1988, str. 20
      • Tygrysy nie lubią marchewki, "Na Przełaj" nr 25 z 19.06.1988, str. 11-13
      • Demokracja pluszowych misiów, "Non Stop" nr 7/1988, str. 11
      • Poza kontrolą, "Non Stop" nr 10/1988, str. 28
      • Awangarda czy nic, "Na Przełaj" nr 41 z 9.10.1988, str. 7
      • Zadyma, "Na Przełaj" nr 45 z 19.11.1989, str. 22-23
      • Dość, "Non Stop" nr 12/1988, str. 3
      • Bravo, "Non Stop" nr 12/1988, str. 17-18
         
    2. Wydawnictwa fonograficzne:
      • Rendez-Vous, Rendez-Vous, "Non Stop" nr 5/1987, str. 25-26
      • Wet Wet Wet, Popped In Souled Out, "Non Stop" nr 6/1988, str. 23
      • The Christians, The Christians, "Non Stop" nr 6/1988, str. 23
      • Holger Hiller, Oben Im Eck, "Non Stop" nr 8/1988, str. 21
      • Patti Smith, Dream of Life, "Non Stop" nr 10/1988, str. 25
      • Van Halen, OU812, "Non Stop" nr 11/1988 str. 12
      • Tracy Chapman, Tracy Chapman, "Non Stop" nr 11/1988 str. 12
      • The Sugarcubes, Life's Too Good, "Non Stop" nr 11/1988 str. 13
      • Red Hot Chili Peppers, The Uplift Moto Party Plan, "Non Stop" nr 11/1988 str. 13
      • Status Quo, Ain't Complaining, "Non Stop" nr 12/1988 str. 29
      • Hue Lewis and the News, Small World, "Non Stop" nr 12/1988 str. 29
      • Salt-N-Pepa, A Salt With A Deadly Pepa, "Non Stop" nr 12/1988 str. 29
         
    3. Filmy:
      • Przed premierą, recenzja filmu "Fala", reż. Piotr Łazarkiewicz, "Non Stop" nr 9/86, str. 5
      • Ciągle w ruchu, recenzja filmu "My Blood, Your Blood", reż. Andrzej Kostenko, Sztandar Młodych nr 96 z 15.05.1987, str. 9
         
  3. WYWIADY:
     
    1. Dlaczego w objęciach Madame z Robetem Gawlińskim, "Non Stop" nr 10/1986, str. 7-9
    2. Jesteśmy w stanie to zrobić z Krzysztofem Sokołem, "Non Stop" nr 3/1987, str. 20-21
    3. Szczególnie mężczyźni z Katarzyną Kuldą, "Non Stop" nr 5/1987, str. 13-17
    4. Poezja reggae z Benjaminem Zephaniah, Sztandar Młodych nr 169 z 28.08.1987, str. 8
    5. Głośniej milczeć z Robertem Milewskim, Sztandar Młodych nr 174 z 4.09.1987, str. 8
    6. Cykl "Polska" z Kazikiem Staszewskim (Kult), Jarkiem Kisińskim (Sztywny Pal Azji), Romanem Rzucidło i Jackiem Pałysem (Aurora), Mój Świat nr 9/1988, str. 10-18
Zajęcia:

Prowadzi multimedialne wykłady z Podstaw komunikacji rynkowej, zajęcia specjalizacyjne ze Strategii reklamy oraz seminaria dyplomowe.


<< powrót do listy