EdukacjaKadra

sztuki plastyczne
specjalność naukowa: reklama, projektowanie graficzne

Prof. Andrzej Nowaczyk - jeden z najwybitniejszych w Polsce teoretyków grafiki reklamowej i komunikacji wizualnej, łączący wiedzę naukową z głęboką praktyczną znajomością rzeczy. Absolwent Pracowni Projektowania Graficznego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1990 roku uzyskał uprawnienia kwalifikacyjne II stopnia w zakresie dyscypliny artystycznej - grafika, a w 1997 roku uzyskał tytuł naukowy profesora sztuk plastycznych. Publikował prace w wydawnictwach książkowych, jak "Plakat Polski", "Annual Poster Graphis", "Polski Plakat 1985-1995", "Panorama Polskiej Reklamy -Polscy Graficy Projektanci" i "Graphic Design in East Europe" oraz polskich i zagranicznych czasopismach zajmujących się problematyką reklamy i projektowania graficznego, jak "Projekt", "Graphis", "Novum-Gebrauchsgraphik", "Idea" i "Interpressgrafik". Od 1971 roku związany z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie pracował na stanowiskach asystenta w Pracowni Projektowania Graficznego, starszego asystenta w Pracowni Projektowania Elementów i Systemów Informacji Wizualnej, wykładowcy i adiunkta, a od 1980 roku prowadzi Pracownię Liternictwa, a od 1996 roku także Pracownię Opakowań. W trakcie pracy w ASP pełnił funkcje pełnomocnika rektora ds. praktyk studenckich, był także członkiem Rady Szkoły ds. Młodzieży, Senackiej Komisji ds. Pracowni Artystyczno-Badawczych oraz Rady Programowej uczelni. Za działalność naukową i dydaktyczną otrzymał wiele nagród i wyróżnień m.in. nagrody rektorskie ASP, nagrody jubileuszowe, a w 1972 został zaliczony w poczet członków zwyczajnych Sekcji Grafiki Związku Polskich Artystów Grafików. Od 1983 roku jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików Projektantów. W roku 1986 został mianowany przez Ministra Kultury i Sztuki na stanowisko Sekretarza Generalnego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, a w 1987 roku uzyskał uprawnienia rzeczoznawcy w specjalności ocena dzieł sztuki współczesnej w zakresie grafiki projektowej.

Uczestniczył w wielu międzynarodowych wystawach, jak Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale of Graphic Design w Brnie, Lahti Poster Biennale w Finlandii i International Triennale of Poster in Toyama w Japonii. Ma na swoim koncie także indywidualne wystawy plakatu w Wiesbaden i Hamburgu (Niemcy), Parkville i Rockford (USA), Pradze (Czechy) oraz w Warszawie. Swoją działalność naukową łączy z aktywnością zawodową, która od 1989 roku jest związana z opracowywaniem kompleksowych strategii kampanii reklamowych firm i produktów. Jest autorem kilkudziesięciu udanych kampanii reklamowych m.in. dla Polskich Książek Telefonicznych, ZPOW Hortex, Zakładów Stolarki Budowlanej Wołomin i Browarów Warszawskich. Wykreował szereg linii opakowaniowych m.in. dla Warszawskich Zakładów Farmaceutycznych Polfa, Huty Szkła Irena, produktów marki Herbafarm i lodów Hortex. Tworzy znaki i systemy znaków firmowych i towarowych, kroje pism drukarskich (fonty) oraz systemy znaków informacyjnych. Jest autorem wielu programów tożsamości wizualnej (corporate identity) firm i instytucji takich, jak Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Rolimpex, Polypharm, RSPH Białuty, czy Fundacja im. Rodziny Nissenbaumów. Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień zawodowych, w tym Międzynarodowych Targów Poznańskich, Ministra Przemysłu Maszynowego, Międzynarodowego Biennale Plakatu, Międzynarodowych Targów "Budexpo", konkursu "Clio of Poland", konkursu "Interart" oraz nagrody im.Tadeusza Trepkowskiego.

<< powrót do listy