EdukacjaKadra

sztuki plastyczne
specjalno naukowa: reklama, projektowanie graficzne

Prof. Andrzej Nowaczyk - jeden z najwybitniejszych w Polsce teoretyków grafiki reklamowej i komunikacji wizualnej, czcy wiedz naukow z gbok praktyczn znajomoci rzeczy. Absolwent Pracowni Projektowania Graficznego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Piknych w Warszawie. W 1990 roku uzyska uprawnienia kwalifikacyjne II stopnia w zakresie dyscypliny artystycznej - grafika, a w 1997 roku uzyska tytu naukowy profesora sztuk plastycznych. Publikowa prace w wydawnictwach ksikowych, jak "Plakat Polski", "Annual Poster Graphis", "Polski Plakat 1985-1995", "Panorama Polskiej Reklamy -Polscy Graficy Projektanci" i "Graphic Design in East Europe" oraz polskich i zagranicznych czasopismach zajmujcych si problematyk reklamy i projektowania graficznego, jak "Projekt", "Graphis", "Novum-Gebrauchsgraphik", "Idea" i "Interpressgrafik". Od 1971 roku zwizany z Akademi Sztuk Piknych w Warszawie, gdzie pracowa na stanowiskach asystenta w Pracowni Projektowania Graficznego, starszego asystenta w Pracowni Projektowania Elementów i Systemów Informacji Wizualnej, wykadowcy i adiunkta, a od 1980 roku prowadzi Pracowni Liternictwa, a od 1996 roku take Pracowni Opakowa. W trakcie pracy w ASP peni funkcje penomocnika rektora ds. praktyk studenckich, by take czonkiem Rady Szkoy ds. Modziey, Senackiej Komisji ds. Pracowni Artystyczno-Badawczych oraz Rady Programowej uczelni. Za dziaalno naukow i dydaktyczn otrzyma wiele nagród i wyrónie m.in. nagrody rektorskie ASP, nagrody jubileuszowe, a w 1972 zosta zaliczony w poczet czonków zwyczajnych Sekcji Grafiki Zwizku Polskich Artystów Grafików. Od 1983 roku jest czonkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików Projektantów. W roku 1986 zosta mianowany przez Ministra Kultury i Sztuki na stanowisko Sekretarza Generalnego Midzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, a w 1987 roku uzyska uprawnienia rzeczoznawcy w specjalnoci ocena dzie sztuki wspóczesnej w zakresie grafiki projektowej.

Uczestniczy w wielu midzynarodowych wystawach, jak Midzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale of Graphic Design w Brnie, Lahti Poster Biennale w Finlandii i International Triennale of Poster in Toyama w Japonii. Ma na swoim koncie take indywidualne wystawy plakatu w Wiesbaden i Hamburgu (Niemcy), Parkville i Rockford (USA), Pradze (Czechy) oraz w Warszawie. Swoj dziaalno naukow czy z aktywnoci zawodow, która od 1989 roku jest zwizana z opracowywaniem kompleksowych strategii kampanii reklamowych firm i produktów. Jest autorem kilkudziesiciu udanych kampanii reklamowych m.in. dla Polskich Ksiek Telefonicznych, ZPOW Hortex, Zakadów Stolarki Budowlanej Woomin i Browarów Warszawskich. Wykreowa szereg linii opakowaniowych m.in. dla Warszawskich Zakadów Farmaceutycznych Polfa, Huty Szka Irena, produktów marki Herbafarm i lodów Hortex. Tworzy znaki i systemy znaków firmowych i towarowych, kroje pism drukarskich (fonty) oraz systemy znaków informacyjnych. Jest autorem wielu programów tosamoci wizualnej (corporate identity) firm i instytucji takich, jak Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Rolimpex, Polypharm, RSPH Biauty, czy Fundacja im. Rodziny Nissenbaumów. Jest zdobywc wielu nagród i wyrónie zawodowych, w tym Midzynarodowych Targów Poznaskich, Ministra Przemysu Maszynowego, Midzynarodowego Biennale Plakatu, Midzynarodowych Targów "Budexpo", konkursu "Clio of Poland", konkursu "Interart" oraz nagrody im.Tadeusza Trepkowskiego.

<< powrót do listy