WSPAktualności

Każda szanująca się stacja telewizyjna ma w swojej ramówce blok kabaretowy. Programy kabaretowe regularnie goszczą na afiszach domów kultury i studenckich klubów. Jednak od kilku lat widzowie oglądają skecze z udziałem tych samych postaci, nie zmieniają się także najczęściej występujących formacji kabaretowych. A nie zawsze tak było.


Na przełomie wieków kabaret nie był powszechnie docenianą formą rozrywki. Za wyjątkiem kilku przeglądów, jak krakowska Paka, czy lidzbarskie Wieczory Humoru i Satyry, artyści kabaretowi występowali rzadko, trudno było sprzedać bilety na przedstawienia kabaretowe, gaże wykonawców były niskie. Nie istniała także żadna systematyczna forma promocji tego rodzaju twórczości. Początek XXI wieku przyniósł w tym względzie rewolucyjne zmiany.


Przesyt mediów muzyką rozrywkową, konieczność poszukiwania nowych formatów telewizyjnych, a także nagle uświadomiona otwartość kulturowa społeczeństwa na nowe tematy debaty publicznej, nowe formy ekspresji, nową wrażliwość. Młodzi ludzie zaczęli tworzyć nowe formacje kabaretowe.


W 2001 roku Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie rozpoczęła cykl comiesięcznych imprez służących promocji polskich kabaretów młodego pokolenia. Przez cztery lata w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca w sali Teatru Nowego (jeszcze przy ul. Puławskiej) zgromadzona publiczność owacyjnie przyjmowała kolejną formację, której program był nagrywany, a po kilku tygodniach w sklepach ukazywała się płyta z tym nagraniem. W cyklu wzięli udział: Grupa MoCarta, Kabaret Ani Mru-Mru, Kabaret Moralnego Niepokoju, Waldemar Malicki, Kabaret Dno, Kabaret Jurki, Kabaret Strzały z Aurory, Tomasz Jachimek (Jachim Presents), Kabaret Ciach, Kabaret Nie My, Steffen Möller, Kabaret Limo, Grzegorz Halama Oklasky, Kabaret Mumio, Kabaret Szum, Artur Andrus (recital), Kabaret Hrabi, Kabaret Neo-Nówka, Kabaret Widelec, Kabaret Łowcy.B, Kabaret No i Co z Tego, Formacja Chatelet, Kabaret Rafała Kmity i Kabaret To za Duże Słowo.


W 2005 roku polski rynek kabaretowy uległ całkowitemu przeobrażeniu. W związku z zaangażowaniem Telewizji Polskiej i Polsatu, dotychczasowi amatorzy stali się zawodowcami pełną gębą. Gaże artystów wzrosły 20-krotnie. Najpopularniejsi grali przeszło 200 przedstawień rocznie. Wiele z tych imprez miało charakter niebiletowany, a płatnikami były duże przedsiębiorstwa lub samorządy, co dodatkowo pozwalało na wyższe budżety. Powstały stacje telewizyjne sformatowane na twórczość kabaretową, jak HBO Comedy i Comedy Central. Promocja tej twórczości stała się zbędna, bo z telewizji publiczność znała wszystkie skecze na pamięć, a głównym problemem artystów stało się znalezienie chwili wolnego czasu na stworzenie czegoś nowego. Jednocześnie promujące twórczość kabaretową stacje telewizyjne okazały się bardzo selektywne: chciały pokazywać jedynie artystów znanych, bo to podnosiło oglądalność. Stworzyła się ogromna przepaść socjalna pomiędzy profesjonalnymi kabaretami, występującymi dla liczonych w tysiącach widowni i w programach nadawanych w prima-time’ie, a wchodzącymi na tę scenę młodymi formacjami, z utalentowanymi, choć mało znanymi artystami, dla których jedyną szansą było uczestnictwo w lokalnych przeglądach i festiwalach. Jednak także te imprezy (z nielicznymi wyjątkami) nie dawały młodym artystom rzetelnej promocji.


W 2007 roku Wyższe Szkoła Promocji całkowicie zmieniła system organizacji swoich wieczorów kabaretowych. Stworzona wtedy idea Kabaretowych Mistrzostw Świata zakładała dwupoziomową rywalizację kilku formacji kabaretowych jednocześnie. W organizowanych w każdy pierwszy poniedziałek miesiącach Wieczorach Eliminacyjnych występowały trzy formacje kabaretowe, a wyłonieni z nich zwycięzcy rywalizowali w Koncercie Finałowym na zakończenie cyklu. W każdym z koncertów zwycięzcę wyłaniała publiczność. Nie sposób wymienić wszystkich formacji kabaretowych, które wzięły udział w czterech cyklach Kabaretowych Mistrzostw Świata (do udziału w imprezie dotychczas zgłosiło się łącznie przeszło 300 kabaretów). Dość powiedzieć, że zwycięzcami kolejnych edycji byli: Kabaret Świerszczychrząszcz ze Szczebrzeszyna (2008), Kacper Ruciński (2009) i Kabaret Czwarta Fala z Kielc (2010).


Tegoroczny Koncert Finałowy Kabaretowych Mistrzostw Świata Wersja 2.11 odbędzie się 30 września 2011 roku (piątek) o godzinie 19.00 w sali widowiskowej Centralnego Basenu Artystycznego w Warszawie przy ul. Konopnickiej 6. Wystąpią zwycięzcy poszczególnych Koncertów Eliminacyjnych: Kabaret N.O.C., Ela Wycech, Paweł Reszela, Kabaret Hućć i Kabaret z Konopi. Bilety kupić można na stronie www.biletynakabarety.pl oraz przed koncertem w cenach: normalny - 50 zł, studenci i młodzież ucząca się płacą połowę.

<< powrót do listy